Om oss

Vilka är vi?

Sedan 1925 har vi arbetat med att synliggöra varumärken och budskap. Tack vare vår långa erfarenhet kan vi hitta kreativa, intelligenta och kostnadseffektiva lösningar inom events, mässor och inredning. Som helhetsleverantör tar vi ditt projekt från idé till genomförande. Vi är ett unikt team av erfarna och skickliga projektledare, designers, grafiker, producenter och logistiker. Vi älskar nya utmaningar och arbetar med ett stort nätverk av specialkompetens för att även kunna utnyttja möjligheterna med udda material och hantverk. Kvalitet, design, know-how och kundtrygghet är synonymt med Dohrns.

Välkommen till oss på Dohrns!

IMG_3904 3

Man lär så länge man lever

...och vi har levt länge!

Dohrns startades 1925 av Fritz Dohrn som är farfar till vår nuvarande ägare Stefan. Fritz, som var en väldigt duktig tecknare och målare, var på väg hem från sin utbildning och gick förbi en av Stockholms första biografer. Han reagerade på att det var, trots att det var premiär, väldigt dåligt skyltat utanför biografen. Han gick in till ägaren som satt i kassan och sa lite framfusigt ”får jag 50 öre så skall jag måla upp en affisch åt dig”. Sagt och gjort nästa dag kom han med två stycken stora affischer som han tillsammans med ägaren satte upp. Ägaren var för övrigt Anders Sandrew, som kom att bli Sveriges största biograf och teaterägare. Herrarna Dohrn och Sandrew fann varandra och Dohrns utvecklade fasadreklamen för Sandrews biografer och teatrar. Blanda annat så jobbade man med bokstäver som hade inbyggda glödlampor, dvs. föregångare till dagens neonbokstäver.

Under trettio, fyrtio och femtio-talen var biograf och teaterreklam våra främsta arbetsuppgifter men även utställningsmontrar, alla former av skyltar samt fönsterdekor. Allt gjordes för hand. På åttio och nittio-talen utvecklades vi mot produktion av utställningsmontrar när den marknaden fullkomligt exploderade. I takt med att marknaden skapat nya behov har vi funnit nya sätt att använda vår gedigna kunskap inom design och specialhantverk. På senare år har den växande eventmarknaden insett behovet av en erfaren aktör och eventproduktion utgör idag en stor del av vår verksamhet. Syftet är fortfarande detsamma; att synliggöra ditt budskap. Verktygen är också desamma som de var 1925: Kreativitet, erfarenhet och yrkesskicklighet. Återigen, man lär så länge man lever…